Ez a gond a 444 és a Telex cikkével

2020. december 13., vasárnap

A tegnapi Facebook posztom kisebb felháborodást váltott ki az egyik képregényes csoportban, szóval úgy döntöttem legjobb lesz, ha tiszta vizet öntünk a pohárba. A sztorihoz hozzátartozik, hogy hirtelen felindulásból írtam a bejegyzést, mivel jómagam is iszonyatosan fel voltam háborodva abban a pillanatban, ennek ellenére viszont kitartok mellette. Ráadásul szerintem sokan totál félreértették mit akartam ezzel az egésszel, szóval legjobb lesz, ha most ismét nekifutok. 

"Fekete lesz az új Batman". Kapásból vagy fél tucat variációt tudnék arra, hogy mit írtam volna a 444 és a Telex cikkének címébe ehelyett, hogy ne az legyen alattuk az első komment, hogy "menjen inkább gyapotot szedni", vagy hogy "és a gazdája mit szól hozzá". Eleve lehet nem is használtam volna a headlineban a "fekete" szót, hiszen egy normális világban nem kéne hírértékű legyen valaki bőrszíne. Természetesen a kommentszekciót elárasztották a fentihez hasonló hozzászólások, és persze főként olyanok jöttek osztani az észt, akik amúgy még soha egy darab képregényt sem tartottak a kezükben. De mivel a cikk elolvasása már sokaknak meghaladja a képességeit, ezért egyből azt vizionálták, hogy ez majd a filmeket is érinti, hogy a még el sem készült Pattinson mozi után rögtön afroamerikai színész ölti magára a jelmezt, és ami a legfontosabb, hogy ezzel az eredeti Batmant akarják lecserélni. "De há' mosmá mé' kell mindenki néger legyen?" Kérdezik a kétségbeesett hozzászólók, akik attól tartanak, hogy ez most már így marad, végleges. Isten veled fehér Batman, egy élmény volt.

Ha pedig mégis sikerült elolvasni a kurta cikkeket, azok egyikéből derül csak ki, hogy ez amúgy mindössze egy négy számos dolog, bár szerintem ez a szám sem túl informatív azok számára, akik nem olvasnak képregényt. Azt viszont semelyik sem említi, hogy ez egy szimpla linewide képregény event, ami csupán két hónapig tart, és ami után minden visszatér a régi kerékvágásba. De miért is írták volna ezt bele, hiszen nekik egy percig sem a tájékoztatás volt a céljuk. És ez itt a probléma. 

Ezt a cikket direkt azért tették közzé így, ezzel a szalagcímmel, hogy a kommentekben egymásnak essenek a hozzászólók. Jobb oldal a bal ellen, rasszista a liberális ellen, mindenki mindenki ellen, hogy pörögjön az algoritmus, és minél több embernek szembejöjjön a hírfolyamban. A kattintásvadászat egyik legalávalóbb példája volt ez, és mélyen felháborított, hogy az általam annyira szeretett képregényes világot felhasználva próbálják meg erősíteni a széthúzást, ami a modern világ legnagyobb problémája. Nem a globális felmelegedés, nem a koronavírus, hanem a jobb és bal oldal jelenlegi természetellenes szembenállása, ami minden érdemi párbeszédet ellehetetlenít. A hírportáloknak viszont csak az számít, hogy meglegyen az olvasottság, kapják a pénzt az oldalakon közzétett reklámok után, és hogy beszedjék az olvasóktól a támogatást. Ezek után szívből örülök, hogy soha egy fillért sem küldtem egyiknek sem. 

Mindezek után kikérem magamnak azt a tegnap elhangzott állítást, miszerint én gyűlöletkeltő lennék. Én kampányolok perpillanat leghangosabban a gyűlöletkeltés ellen, de valahogy mégis én lettem a rosszfiú.

A MetaComix egyetlen céllal jött étre, ez pedig nem más, mint a képregényolvasás népszerűsítése. Szóval amellett, hogy etikátlannak tartom a 444 és a Telex cikkeit, szembemennek mindazzal, amit az oldalunk képvisel. Mert az ilyen írások senki kedvét nem fogják meghozni ahhoz, hogy nyissanak a médium felé, tehát ebből a szempontból is csak ártó hatással bírnak. És nem, abszolút nem szándékom lejáratni sem a 444-et, sem a Telexet, sem semelyik másik hírportált. Bárki ellen ugyanígy felléptem volna hasonló kártékony cikkek esetén, tök mindegy, hogy melyik oldal táborához tartozik. Szerintem ennek sehol nem lenne szabad beleférnie, pláne nem több százezres látogatottságú oldalakon. 

Biztos akad olyan is, aki azt hiszi én jobb újságírónak tartom magamat a 444-eseknél/Telexeseknél, és azért kezdtem bele a fikázásukba. Nos, kezdjük azzal, hogy én nem vagyok újságíró, egy szimpla blogger vagyok, aki szeretetből csinálja azt, amit csinál. Nem kapok fizetést ezért, nem kapok semmilyen anyagi támogatást az olvasóimtól, ráadásul reklámok sincsenek az oldalamon, hogy az a lehető leggördülékenyebben működhessen. Ha viszont bárhol újságírói állást kapnék, akkor sem alacsonyodnék soha odáig, hogy ilyen kattintásvadász cikkekkel pusztítsam a világot, számomra ez a gerinc hiányával egyenlő. 
Ez nem újságírás, ez egy szennylap színvonala, emellett végtelenül ciki olyanoktól, akik rendszeresen támogatásért kuncsorognak, és magukat hiteles, komoly hírportálnak tartják.

Egyébként akkor már beszéljünk kicsit a Future State-ről is, amiben fel fog tűnni a híres neves "fekete Batman", mivel ez volt ugye a szóban forgó cikkek témája. Amellett, hogy távol áll tőlem a rasszizmus, igazat adok azoknak is, akik szerint brutális PC szaga van az egésznek. Az eventben ugyanis nem csak az afroamerikaikat akarják reprezentálni, hanem mindenki mást is. Nem ezzel van a gond, hanem hogy tényleg látványosan erőltetett, az elfajzott politikai korrektség pedig legalább annyira káros, mint maga a rasszizmus, vagy a homofóbia. Hiszen ezzel nem az elfogadást erősítik, hanem épp ellenkező hatást érnek el, mivel az emberek azt érzik, hogy rájuktukmálják az egészet. A világnak fogalma sincs hogy kéne kezelnie ezt a kérdést, ráadásul szerintem azoknak is végtelenül kínos lehet mindez, akiket első kézből érint. Képzeld el, hogy melegként, vagy színesbőrűként új vagy egy társaságban, ahol mindenki kétségbeesetten próbálja bizonygatni neked, hogy ők amúgy mennyire elfogadnak téged. Valószínűleg fejvesztve menekülnék egy ilyen szituációból, csak a gond, hogy ez a társaság jelenleg az egész világra kiterjedt, ahonnan azért elég nehéz lelépni. Van pedig egy rakás hiteles afro, vagy LMBT karakter a képregények lapjain is, akik piszkosul jól el lettek találva pont azért, mert természetesen álltak hozzájuk, és nem csak azért találták ki őket, hogy a diverzitást erősítsék. 

Szerintem minden gondolatomat kiírtam magamból, ha valaki ezek után is pálcát akar felettem törni, hát tessék. Legközelebb szokásos képregénykritikával készülök és rohadtul remélem, hogy nem kell sem politikával, sem faji kérdésekkel foglalkozzak (hacsak nem ez lesz valamelyik képregény témája), mert abszolút nem az én műfajom. Addig is maradok hiteles, őszinte és legfőképpen a képregényes médium elkötelezett támogatója. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése